Safrane Klub Polska Strona Główna
 FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum


Poprzedni temat «» Następny temat
Klimatronik - dziwne zachowanie
Autor Wiadomość
jurek201 
Klubowicz

Safrane ph: I
Rocznik: 1993
Pojemność: 3.0 12V
Wersja wyposażenia: RT
Wiek: 69
Dołączył: 10 Wrz 2008
Posty: 134
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-10-23, 14:55    

W mojej safrance silnik wentylatora zachowuje się bardzo podobnie, choć nie obserwowałem w którą stronę zaczyna się kręcić zaraz po włączeniu.
Często po uruchomieniu słychać próbę uruchomienia silnika i dopiero po dwóch trzech (jak mu się podoba :) ) próbach zaczyna się kręcić normalnie. Nie wiem czy nie tak działa układ "miękkiego startu" silnika?
Co do samego silnika to z możliwych usterek mamy dwie, albo palą się tranzystory w silniku, albo pali się uzwojenie, co najczęściej prowadzi do punktu pierwszego.
Obie usterki można własnoręcznie naprawić choć podobno jest problem z demontażem silnika.
Gdzieś kiedyś na innym forum renault ktoś dokładnie opisał, co trzeba zrobić aby można było przewinąć uzwojenie silnika lub wymienić tranzystory. W obu wypadkach koszt nie przekracza kilkunastu złotych co przy cenie nawet używki (około 500zł) czyni czynności godnymi uwagi. Gdzieś mam ten plik zapisany tylko w tej chwili nie wiem na którym komputerze. Będę szukał i jak znajdę umieszczę na forum
 
 
Gość
[Usunięty]

Wysłany: 2008-10-23, 20:43    

Oooo :D , będę jeszcze bardziej wdzięczny niż za schematy :hyhy: jak to znajdziesz.
Najprawdopodobniej padł tranzystor i nie ma sterowania biegunowością jednego z uzwojeń (z miękkim startem niestety nie ma to nic wspólnego), a zauważyłem, że są dwa uzwojenia.
Przypuszczam, że aby dostać się do elektroniki trzeba rozwiercić nity i wylutować płytkę z diod, gdyż diody chyba na stałe zamontowane są przy silniku, a płytka nakładana na ich styki.
 
 
jurek201 
Klubowicz

Safrane ph: I
Rocznik: 1993
Pojemność: 3.0 12V
Wersja wyposażenia: RT
Wiek: 69
Dołączył: 10 Wrz 2008
Posty: 134
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-10-24, 11:13    

Podobno skleroza nie boli - ale ile ja się tego naszukałem :zalamany: . Jednak było w komputerze.
Poniżej cytuję tekst dotyczący naprawy wentylatora.

Temat zakończony - wentylator działa

Może kilka informacji dla ewentualnego czytacza archiwum
- tranzystory mocy IRFP044 dostałem w elektronicznym za 7.50 zł
- elektronika pod czerwoną gumą przeżyła;
- uzwojenia nawinięte miedzią w emalii 0,8mm
- na całość poszło 24mb drutu
- jedno uzwojenie ma 24 zwoje drutu a jest ich osiem (cztery podwójne)
- uzwojenia są w gwiazdę - wspólny środek i cztery podwójne uzwojenia;
- przy rozwijaniu należy to rozrysować (nie pomylić kierunków)
- silnik jest zasilany oddzielnie (niż centralka klimy)
- bezpiecznik silnika - 40A znajduje się w skrynce bezpieczników
i przekażników umieszczonej poziomo, za skrzynką bezpieczników pod
kierownicą, i dostępną od spodu - nad pedałami.
- dodatkowo znalazłem przekaźnik od obwodu zasilania wentylatora
umieszczony pod poduszką powietrzną pasażera - należy wymontować
schowek pasażera (u mnie był sprawny)
Przy rozbieraniu należy zaznaczyć jak był zamontowany wentylator
(plastikowy) do wirnika - całość jest wyważana (metalowe wkładki)
silnik rozbiera się od strony elektroniki
1 - rozwiercić cztery zanitowania płytki (najlepiej wiertłem rurkowym
aby zostało coś do ponownego rozklepana)
2 - rozlutować płytkę - ciężko bo druk dwustronny a 16 otworów,
płytka solidna i długie grzanie jej nie zaszkodziło
3 - zdjąć płytkę
4 - zdjąć plastikową nakładkę izolacyjną
5 - pod nakładką, na osi, jest pierścień mocujący - niestety nabijany
należy go zdjąć, najlepiej byłoby ściągaczem - uwaga aby przy okazji
nie naruszyć wirnika na drugim końcu - jest on wyważany i nie zniszczyć
łożyskowania pod pierścieniem
6 - po zdjęciu wirnika należy wyskrobać zanitowania (zaklepania)
stojana - to jest aluminium więc da się nożem i następnie wybić stojan
7 - rozwinąć uszkodzone uzwojenia (pracyzyjnie rozrysować kolejność
i kierunek nawinięcia uzwojeń)
A potem nawinąć nowe uzwojenia i poskładać całość.
Ponieważ oryginalne uzwojenia są zgrzewane do wyprowadzeń obciąłem
je a nowe przylutowałem - należy zwrócić uwagę jak się je lutuje aby potem
nie było zwarć do aluminiowej obudowy - przez którą wychodzą do płytki,
oraz aby dało się na nie założyć ponownie plastikową nakładkę izolacyjną
z pkt 4 - raczej mało miejsca więc należy to przemyśleć (ja musiałem
uzwojenia rozlutować i ponownie ułożyć zakończenia)

Kosztowało mnie to 30 zł i dwa dni zabawy
 
 
Gość
[Usunięty]

Wysłany: 2008-10-28, 00:29    

sprawdziłem dopiero dziś i u mnie wszystkie kody po prawej i lewej stronie to xb czyli ok łącznie z 8b po prawej stronie, od czego jest to 8 to dalej nie wiem ale pewnie u Ciebie z tym właśnie jest problem
 
 
marcelDream 
Klubowicz

Safrane ph: phII
Rocznik: 1999
Pojemność: 2.2dT
Wersja wyposażenia: RX
Wiek: 37
Dołączył: 09 Sie 2008
Posty: 49
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-11-12, 18:00    

Ja mam dwa błędy. Po prawej stronie 3d i 8d. Co to jest?
 
 
Gość
[Usunięty]

Wysłany: 2008-11-12, 18:44    

Silnik dmuchawy w phI i phII zbudowane sa bez szczotkowo i dlatego przy ruszaniu najpierw zakrecaja sie w przeciwnym kierunku.
Ja robiłem test i też miałem 8d ale nie pamietam po której stronie.chyba dotyczyło to dmuchawy wntetrza.
Proponuje wymienic kostke przy dmuchawię wnetrza bo ona sprawia duzo problemów.Sterowanie jest masa i duże napiecie powoduje że kable sie luzują i nadpalają.
 
 
marcelDream 
Klubowicz

Safrane ph: phII
Rocznik: 1999
Pojemność: 2.2dT
Wersja wyposażenia: RX
Wiek: 37
Dołączył: 09 Sie 2008
Posty: 49
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-11-14, 00:49    

3D samoistnie znikął. 8D zniknął kiedy podłączyłem czujnik na chłodnicy klimatyzacji. Jak był zdjęty ten czujnik to nie można było włączyć obiegu wewnętrznego. Co dziwne na wyświetlaczu był pokazany symbol obiegu z zewnątrz, a klapa pod szybą była zamknięta. Co do wiatraka, to u mnie startował od samego początku w jedną stronę.


Pojawił mi się błąd 7C na lewej stronie. Czy ktoś zna błędy do PH2?
 
 
chicken19 
Starszy pisarz

Safrane ph: 1
Rocznik: 1993
Pojemność: 2.1DT
Wersja wyposażenia: RT
Dołączył: 14 Lut 2010
Posty: 172
Skąd: Wejsuny
Wysłany: 2010-05-10, 15:47    

Mariusz jeżeli kostka jest czysta a połaczenie pewne to możesz spróbować zmierzyć rezystancję tego czujnika.Jeżeli wyświetla błąd otwartego obwodu można by spróbować zmierzyć rezystancję czujnika między jego stykami oraz między stykami a masą.Jeżeli między stykami nie ma przejścia-czujnik zdechł.Jeśli między którymś ze styków a masą jest przejście-czujnik zdechł.Zdaje się że jego zasada działania jest taka sama jak czujnika od sterownika silnika.Jeżeli to nie pomoże trzeba szukać dalej po kablach od czujnika do klimatronika.Najprościej po kolorach dojść które to kable a następnie rozłączyć wtyczkę czujnika i wtyczkę od klimatronika i sprawdzić oba kable czy mają przejście.Jeżeli nie ma przejścia masz wadę w instalacji np przerwany przewód ewentualnie przewód wyrwany z wtyczki.Miernik w dłoń i do dzieła ;)
 
 
chicken19 
Starszy pisarz

Safrane ph: 1
Rocznik: 1993
Pojemność: 2.1DT
Wersja wyposażenia: RT
Dołączył: 14 Lut 2010
Posty: 172
Skąd: Wejsuny
Wysłany: 2010-05-13, 19:29    

U mnie jest podobnie.Co do schodzenia pasków to u mnie wina czujnika.Mam wtedy 3 D.A w sprawie nawiewy może umarł silniczek od głównej klapy i nie otwiera dopływu.Po wyłączeniu silnika posłuchaj czy zamyka tą klapę nad nogami pasażera
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme xandblue created by spleen modified v0.2 by warna

Strona wygenerowana w 0,1 sekundy. Zapytań do SQL: 15