Safrane Klub Polska Strona Główna
 FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum


Poprzedni temat «» Następny temat
Diody LED
Autor Wiadomość
wazzabii 
Klubowicz


Safrane ph: II
Rocznik: 1999
Pojemność: 2.2 dT 12V
Wersja wyposażenia: RXT
Typ pojazdu: B54G
Typ silnika: G8T
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 04 Maj 2008
Posty: 240
Skąd: UK
Wysłany: 2008-12-04, 23:16    

a po polskiemu, że się popsuło? Hyhy
_________________
2x Safrane RXT 2.2dT 1999
 
 
Darek 
Nałogowiec

Safrane ph: phase II
Rocznik: 1998
Pojemność: 2.5 20v + LPG
Wersja wyposażenia: RXT
Typ pojazdu: B54F
Typ silnika: N7U
Pomógł: 6 razy
Wiek: 52
Dołączył: 03 Kwi 2008
Posty: 808
Skąd: Świnoujście
Wysłany: 2008-12-04, 23:18    

Bieniu napisał/a:
Ja mam LEDy w postojówkach z przodu i w oświetleniu tablicy (właściwie jedna na tablicy się spaliła) i cały czas słyszę "sztand lajght funkcjon gesztet" :)

A zanim się spaliła to też słyszałeś ???
_________________
Panie, daj mi siłę, do zaakceptowania rzeczy, których nie mogę zmienić,
odwagę do zmiany rzeczy, których nie mogę zaakceptować,
mądrość, abym dobrze ukrył ciała tych którzy mnie dzisiaj wkurzyli.
 
 
Bieniu 
Starszy pisarz


Safrane ph: bd
Rocznik: bd
Pojemność: bd
Wersja wyposażenia: bd
Dołączył: 08 Lut 2008
Posty: 247
Skąd: bd
Wysłany: 2008-12-04, 23:28    

tak Wesoly
 
 
Goalkeper 
Nałogowiec
Kamikaze Boski Wiatr


Safrane ph: Była II
Rocznik: Była 09/97
Pojemność: Była 2.2 dT
Wersja wyposażenia: Była RXE
Typ pojazdu: B54G
Typ silnika: G8T740
Pomógł: 19 razy
Wiek: 42
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 1569
Skąd: Kalisz
Wysłany: 2008-12-05, 09:02    

Kurdę gdzieś na serwerze jest schemat elektryczny oświetlenia całego. Jak by mógł jakiś elektryk/elektronik to przeanalizować ja się za to nie biorę bo studiuję zaocznie a raczej tylko uczęszczam na wykłady Wesoly
_________________
Gość, Ty i Renia i cały świat się zmienia

http://bagaznikidoauta.pl/
 
 
 
jurek201 
Klubowicz

Safrane ph: I
Rocznik: 1993
Pojemność: 3.0 12V
Wersja wyposażenia: RT
Wiek: 69
Dołączył: 10 Wrz 2008
Posty: 134
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-12-05, 10:52    

Panowie i Panie Zawstydzony ,
poniżej jest link do zdjęcia schematu modułu kontroli świateł.
http://www.fotosik.pl/pok...7205ba60dc.html

Jak widać żarówki C, A, E są do modułu podłączone równolegle, czyli moduł musi (poza stanami prąd płynie/prąd nie płynie, dla innych kontrolowanych żarówek) dla tych żarówek kontrolować natężenie prądu, które zmieni się, jeśli jedna z tych żarówek podłączonych równolegle ulegnie przepaleniu.
Nie rozbierałem modułu, żeby zobaczyć co jest w środku
Mruga Hyhy ale sądzę, że kontrola przepalenia żarówek odbywa się na zasadzie pomiaru spadku napięcia na opornikach połączonych szeregowo z żarówkami. Zatem dla świateł pozycyjnych na diodach LED należałoby równolegle do diod dołączyć oporniki symulujące opór normalnych żarówek.

O spaleniu diody LED układ nas raczej jednak nie poinformuje, ale diody LED są znacznie bardziej trwałe ( o ile nie przekraczamy dopuszczalnego dl nich prądu) od żarówek.
 
 
Darek 
Nałogowiec

Safrane ph: phase II
Rocznik: 1998
Pojemność: 2.5 20v + LPG
Wersja wyposażenia: RXT
Typ pojazdu: B54F
Typ silnika: N7U
Pomógł: 6 razy
Wiek: 52
Dołączył: 03 Kwi 2008
Posty: 808
Skąd: Świnoujście
Wysłany: 2008-12-05, 20:13    

a możesz tak jak chłopu na roli wytłumaczyć co potrzebowałbym zrobić z diodami LED żebym mógł ich użyć w postojówkach bez narażania się na ciągłe komunikaty o przepalonych żarówkach ???
_________________
Panie, daj mi siłę, do zaakceptowania rzeczy, których nie mogę zmienić,
odwagę do zmiany rzeczy, których nie mogę zaakceptować,
mądrość, abym dobrze ukrył ciała tych którzy mnie dzisiaj wkurzyli.
 
 
jurek201 
Klubowicz

Safrane ph: I
Rocznik: 1993
Pojemność: 3.0 12V
Wersja wyposażenia: RT
Wiek: 69
Dołączył: 10 Wrz 2008
Posty: 134
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-12-07, 16:59    

Już próbuję "jak chłopu na roli" Wesoly Wesoly wytłumaczyć.
Normalna żarówka w postojowych i oświetleniu tablicy ma moc 5 wat. Stosując zwykłe prawo Ohma wychodzi, że jej opór jest równy około 30 omów, a prąd przez nią płynący około 0,4 ampera.
Z informacji, jakie znalazłem na temat diod (żarówek) LED stosowanych zamiast świateł postojowych wynika, że płynie przez nie prąd około 0,1 ampera czyli sporo mniejszy niż w przypadku zwykłych żarówek.
Zatem opornik, jaki należy dolutować równolegle do LED powinien mieć opór około 40 omów. W tak zwanym typoszeregu oporów nie ma takiej wartości, najbliższe to 39 lub 43 omy i tu kierowałbym się w stronę wartości 43 omy. Moc takiego opornika powinna wynosić 5 wat.
Oporniki należy dolutować równolegle do przewodów prowadzących do gniazd, w które wkładamy żarówki, tuż przy samym gnieździe, bo tak jest najwygodniej (ja tak zrobiłem u siebie w oświetleniu tablicy i jak na razie /cztery lata/ nic się nie urwało, choć przewody od opornika zostawiłem dość długie)
Jaśniej to chyba nie potrafię wyjaśnić Zawstydzony Zawstydzony Zawstydzony Mruga
 
 
Gość
[Usunięty]

Wysłany: 2008-12-07, 17:52    

Wydaje mi się że 100mA na zwykłą ledkę to stanowczo za dużo. 40mA powinno w zupełności wystarczyć.

Chyba że mamy luxeony
http://www.philipslumiled...abilitytool.cfm

Ledy zwykłe:
- diody LED KINGBRIGHT !!
- kolor biały
- przezroczysta obudowa
- jasność 70 000mcd
- pobór prądu 20mA
- kąt świecenia 35 stopni
- średnica diody 5mm
- napięcie zasilania 3 - 3,5V (oczywiście spadek napiecia na ledce przy ograniczonym prądzie do 20mA
- żywotność 100000 godzin

Obliczenie rezystora:
U- napięcie na rezystorze
Uzas- napiecie zasilania , w samochodzie średnio 13,7V (12-14,5)
Uled- spadek napięcia na ledce przy założonym prądzie (różny dla różnych typów i kolorów) u nas 3V
R- rezystor
I - prąd diody (zakładam 30mA = 0.03A)
z - ilość ledek w szeregu


R=U\I
gdzie U = Uzas - z*Uled

Więc
R = (Uzas - z*Uled)\I

przykładowo dla 2 powyższych diod połączonych szeregowo zasilanych z napiecia samochodowego

R = (13,7 - 2*3)\0.03 = 256 Ohm

Dla jednej ledki
R = (13,7 - 1*3)\0.03 = 356 Ohm
Wybieramy więc pierwszy w kolejności z szeregu w gorę rezystor jaki jest dostępny.
 
 
jurek201 
Klubowicz

Safrane ph: I
Rocznik: 1993
Pojemność: 3.0 12V
Wersja wyposażenia: RT
Wiek: 69
Dołączył: 10 Wrz 2008
Posty: 134
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-12-07, 17:53    

Zgoda na zwykłą pojedynczą diodę LED to i 40 miliamper jest za dużo. Tylko w tzw. żarówkach LED to tych pojedynczych diod to jest ładnych parę sztuk najprawdopodobniej połączonych szeregowo równolegle, stąd pobierają więcej prądu niż pojedyncza. Dane wziąłem z danych "żarówki LED", która miała oprawkę taka, jak zwykła żarówka i zawiera kilkanaście diod. Niestety nie wiem, jakie żarówki LED ma Darek.
 
 
Darek 
Nałogowiec

Safrane ph: phase II
Rocznik: 1998
Pojemność: 2.5 20v + LPG
Wersja wyposażenia: RXT
Typ pojazdu: B54F
Typ silnika: N7U
Pomógł: 6 razy
Wiek: 52
Dołączył: 03 Kwi 2008
Posty: 808
Skąd: Świnoujście
Wysłany: 2008-12-07, 19:20    

jurek201 napisał/a:
Niestety nie wiem, jakie żarówki LED ma Darek.


Jeszcze nie mam ale już są w drodze takie :

Są to tak zwane Diody LED dyfuzyjne z matową bańką równo rozpraszające światło i jest to raczej na pewno dioda pojedyncza
_________________
Panie, daj mi siłę, do zaakceptowania rzeczy, których nie mogę zmienić,
odwagę do zmiany rzeczy, których nie mogę zaakceptować,
mądrość, abym dobrze ukrył ciała tych którzy mnie dzisiaj wkurzyli.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme xandblue created by spleen modified v0.2 by warna

Strona wygenerowana w 0,08 sekundy. Zapytań do SQL: 15